Brownie cups med karamel - sund snack uden raffineret sukker
Disse brownie cups med karamel er et virkelig lækkert sundere alternativ, når lysten til noget sødt melder sig! 😍🍫 De har en intens chokoladesmag, en blød konsistens og en cremet karamel på midten. De er helt uden raffineret sukker og lavet med primært naturlige ingredienser, der mætter godt 🙌🏼 Opskriften indeholder blandt andet havremel, mandelmel, dadler og peanutbutter, som giver en naturlig sødme og en god balance mellem smag og næring. Det gør brownie cups'ene perfekte som en sundere snack til eftermiddagskaffen eller som et lille sødt indslag i løbet af dagen 🤤👌🏼
Jeg oplever selv, at min krop har det bedre, når jeg vælger disse sundere alternativer – og samtidig føler jeg ikke, at jeg går på kompromis med smagen. De kan nemt opbevares i køleskabet og er derfor oplagte at lave på forhånd, så der altid er noget klar, når lækkersulten melder sig. Brownie cups'ene er desuden veganske og kan nemt laves glutenfri, og så er de "no bake", hvilket gør dem både nemme og hurtige at lave 😋
👉Ved allergi: Tjek altid ingredienslister og mærkninger som “kan indeholde spor af”
8
stk.200
kcalIngrediensliste
- Brownie cup
50 gram havremel (havregryn blendet fint til havremel, brug evt. glutenfri)
50 gram mandelmel
30 gram kakaopulver
30 gram friske og bløde dadler (dem fra papæske, "juicy")
50 gram smooth peanutbutter
50 gram ahornsirup
40 gram plantedrik
Et nip salt
- Karamel
60 gram smooth peanutbutter
15 gram ahornsirup
25 gram vegansk smør (smeltet)
Et nip salt
Et nip vaniljepulver
Evt. lidt hakkede pistacienødder til topping (kan undlades)
Sådan gør du
- Se fremgangsmåde i video på instagram HER.
- Start med at lave brownie cups'ene. Fjern stenene fra de friske dadler og kom dadlerne i en skål. Tilsæt havremel, mandelmel, kakaopulver, peanutbutter, ahornsirup, plantedrik og et nip salt. Brug evt. først en stavblender til at få dadlerne blendet og brug herefter en gaffel til at mose alle ingredienserne godt sammen i skålen indtil du har en samlet "dej".
- Del dejen i 8 lige store stykker. Rul hvert stykke til kugler og brug en finger til at forme en fordybning i midten, så du til sidst får en "cup". Gentag med alle kuglerne. Placer dem på et stykke bagepapir.
- Lav herefter karamellen ved at blande peanutbutter, ahornsirup og smeltet smør i en skål. Tilsæt lidt salt og vaniljepulver. Rør godt rundt til en lækker og ensartet karamel.
- Fordel karamellen jævnt i brownie cups'ene.
- Hak evt. en håndfuld ristede og saltede pistacienødder og kom oven på karamellen. Du kan også sagtens toppe med eksempelvis andre nødder. Opbevar brownie cups'ene i køleskabet og nyd dem direkte herfra.
Velbekomme! 😍🍫
Har du prøvet denne opskrift? Så vil jeg elske at se din kreation!
Tag @mitsunderealternativ eller del et billede med #mitsunderealternativ på Instagram







12 kommentarer til “Brownie cups med karamel”
Uhm…..de skal da helt sikkert prøves 😋 men hvilken ahornsirup har du brugt😉
Det er bare dejligt at høre! 😍 Lad mig endelig høre, hvad du synes! Ift. ahornsirup, så bruger jeg bare en fra Bilka – andre gange køber jeg i SuperBrugsen eller Rema 😋
Hold da ferie, de ser læææækre ud! Tænker du, at man kan bruge ren mandelmel, eller bliver konsistensen tosset af det? ☺️
Hej Sarah, tusind tak for din søde besked! 😍 Det er et godt spørgsmål ift. konsistensen, for spørgsmålet er om mandelmelet suger væsken lige så godt som havregrynene – men jeg tænker godt at du kan prøve 😋
De smager SÅÅÅÅÅÅ fantastisk godt. Tak for endnu en vidunderlig opskrift, Martine. 🥰
Ej hvor er du bare sød, tusind tak for tilbagemeldingen! 🥰 Jeg er bare glad for at du kan lide dem! 😍
Der er kun én ting at sige: MUMS !
Årh altså! 😍😍😍 Hvor er det bare fantastisk at høre! Dejligt, du kan lide opskriften 😋🙌🏼
Kan jeg bruge almindeligt smør?
Ja det kan du sagtens 😍
Hejsa.
Bare et lille spørgsmål. Hvor længe kan de holde sig i køleskabet? Det er mig, som skal lave dine snacks til et bryllup 🥰. Jeg skal have planlagt det godt. Sammen med de fyldte chokolader og kager, så lidt planlægning er vist nødvendigt. Kan de evt fryses, har du prøvet det?
Mange lækkeri hilsner fra Dina 🌞
Hej søde dig, det bliver spændende med alle lækkerierne! 😍 og kan godt forstå det lige kræver lidt planlægning 😄 Jeg har ikke prøvet at fryse dem, men de kan godt holde sig i køleskabet i en lille uge tænker jeg – så måske de kan laves 2 dage i forvejen. Vil dog 100 % vente med at komme nødder oven på karamellen. Måske du bare skal lave bunden, karamellen og så lade dem stå en dag eller to i køleskabet. Og så evt. smelte lidt chokolade og pynte med det samt evt. lidt pistacienødder på dagen eller aftenen før. Giver det mening? Har du ellers kigget på andre opskrifter, der kunne være “bedre”? 😍